2021 turbulens és kiszámíthatatlan év volt - a COVID-19 világjárvány még mindig óriási hatással van a cégek működésére és a fogyasztók viselkedésére szerte a világon. A kezdeti sokkhatás és zavarok után az outsourcing iparág stabilizálódott, és alkalmazkodni kezdett a változó globális körülmények támasztotta kihívásokhoz. Ahogy a pandémia közép- és hosszútávú hatásai egyre tisztábban láthatóak, markáns trendek figyelhetők meg, amelyek új lehetőségeket nyitnak mind az outsourcing szolgáltatók, mind az ügyfelek számára.
Ugyan lehetetlen pontosan megjósolni, mit hoz 2022, mi a Mortoff Consulting-nál rendszereztük saját tapasztalatainkat és globális észrevételeinket, hogy bemutassuk az 5 legfontosabb outsourcing trendet, amely jövőre alakítja ezt az iparágat.
1. A globális tehetség-hiány csak most kezdődik
A világjárvány eddig nem látott munkaerő-hiányhoz vezetett, a legtöbb iparágban és tapasztalati szinten. Különösen a technológia szektorban nőtt meg a betöltetlen pozíciók számában, és az egész iparág számára kihívás a megfelelő mennyiségű ember felvétele. Meglátásunk szerint több tényező vezetett ehhez a hiányhoz:
- A munka-körülmények jelentős változása (Otthoni munkavégzés, lezárások, leépítések) miatt rengeteg ember korai nyugdíjba vonult vagy elhagyta választott pályáját
- A gyermekgondozási lehetőségek hiánya sok anyát arra kényszerített, hogy otthon maradjon gyermekeivel
- Megnőtt az IT szolgáltatások iránti kereslet, az otthoni munkavégzés népszerűsödésével
- Csökkent a végzős hallgatók száma az online oktatásra átállás miatt vagy mert a diákok egy része szüneteltette felsőfokú oktatását
A sok nyitott pozíció csökkenti a vállalatok termelékenységére, és növeli a munkaerő költségeket, a munkavállalók megnövekedett bérezési igényei következtében. Mindkét hatás a cég tiszta eredményét csökkenti, így pozíciók betöltése kritikus és sürgős kockázatot jelent. Egy gondosan megválasztott outsourcing partner segíthet gyorsan betölteni a hiányt.
Trend: Az outsourcing szolgáltatók iránti megnövekedett kereslet a fentiek miatt folytatódik 2022-ben is. Ha outsourcing partnert keres, érdemes idejében cselekedni, hogy biztosítsa a megfelelő kapacitást cége számára.
2. Állandósulnak a flexibilis munkakörülmények
Az ítélet megszületett - a távoli munkavégzés mostantól az új norma. A munkavállalók egyértelművé tették, hogy legalábbis részidőben, ha nem is teljes időben otthonról kívánnak dolgozni. A dolgozók - főleg a technológia szektorban - elvárják a flexibilitást munkakörülményeik tekintetében. A vállalatok is alkalmazkodnak ehhez, és szélesíteni kezdték a munkaerőkeresési látókörüket, helyszínfüggetlen toborzással - azaz távoli régiók és országok munkaerejét veszik fel, teljes idejű távoli munkavégzéssel. A cégek számára a toborzási helyszínek testreszabása lehetőséget biztosít a munkaerőköltségek csökkentésére, és a munkaerőhiány kezelésére. Ezen taktikákat ki lehet egészíteni egy flexibilis outsourcing szerződéssel, amely megoldást kínál a kereslet gyors változásaira és megfelelő kulturális illeszkedéssel szélesíti az elérhető tehetségek körét.
Trend: Az outsourcing nagy szerepet fog játszani a változó munkakörülmények támasztott egyedi kihívások megoldásában, és kiegészítő szerepet fog játszani az új, helyszín-független toborzási szokások mellett.
3. A startupok és KKV-k is outsourcing megoldásokhoz fordulnak
Az outsourcing már nem csak a nagyméretű, globális vállalatok eszköze. Kutatások szerint a kis- és középvállalkozások több mint fele használ outsourcing vagy nearshoring szolgáltatókat legalább egy üzleti funkció ellátásra. A növekedés kezdeti fázisaiban tartó startupok is elkezdtek hasonló megállapodásokat kötni, ezáltal könnyebben fókuszálnak a központi termékükre és a skálázhatóságra.
A KKV-k és startupok által kiszervezett legnépszerűbb üzleti funkciók:
- Pénzügy és könyvelés
- HR és toborzás
- Bérszámfejtés
- Marketing
- Ügyfélszolgálat
Ezen funkciók kiszervezése lehetővé teszi ezen cégek számára, hogy a növekedésre és kritikus feladataikra koncentráljanak, csökkentsék munkaterhelésüket és olyan szakértelemhez férjenek hozzá, amely nem biztos hogy könnyen rendelkezésükre áll.
Trend: Egyre több KKV és startup alkalmaz outsourcing partnert. A számukra ideális szolgáltató kifejezetten erre a szegmensre szakosodott, ismeri és megérti egyedi igényeiket.
4. Folytatódik a közép- és kelet-európai növekedés
Az elmúlt néhány évben a közép- és kelet-európai régió nagy ütemben növekedett mind az outsourcing szolgáltatók, mind a megkötött megállapodások számában. A Deloitte szerint 2016-ban a vállalatok több mint 65%-a európai helyszínre szervezte ki legalább egy funkcióját, és ez a szám azóta csak nőtt..
A CEE régió nagy szerepet játszik ebben a növekedésben, köszönhetően az előnyös árfekvésének és képzett munkaerő-kínálatának. A CEE régióba történő kiszervezéssel kiváló angol tudású és szorosabb kulturális illeszkedésű erőforrásokhoz férhetnek hozzá a cégek. A régió munkaerejét motiváltabbnak, együttműködőbbnek és innovatívabbnak tartják. A magyar szoftverfejlesztők tudása például rendre top 10 helyezést ér el a globális ranglistákon.
Trend: A CEE régió outsourcing szolgáltatói (mint például a Mortoff) továbbra is páratlan hozzáférést biztosítanak képzett és megfizethető erőforrásokhoz
5. A szolgáltatók a high-tech eszközökre és az eredményekre koncentrálnak
Az outsourcing szolgáltatók a versenyképesség érdekében folyamatosan modernizálják eszközparkjukat. A legújabb technológiák igénybevételével egyre nagyobb értéket tudnak biztosítani ügyfeleiknek.
A szolgáltatók jelenleg az alábbi kulcs-technológiákra fókuszálnak:
- RPA - A robotizált folyamat-automatizáció segítségével a szolgáltatók külső és belső folyamatokat automatizálnak, ami kapacitást szabadít fel a kritikus, emberi beavatkozást igénylő feladatokhoz
- Felhő alapú kollaborációs eszközök - Hatékonyabb kommunikációt tesz lehetővé az ügyfelekkel
- AI eszközök - Folyamatspecifikus eszközök, amelyek további értéket termelnek
- Kiberbiztonság - Fontosabb mint valaha, a magas biztonsági szint elengedhetetlen szenzitív ügyfél-adatok kezeléséhez
Az szolgáltatók továbbá egyre inkább felhagynak a KPI alapú szerződéskötéssel. Az önkényesen felállított mérőszámok helyett az elért eredményekre koncentrálva, az outsourcing partnerek képesek szolgáltatásukat ügyfelenként személyre szabni, és flexibilisen tudják kezelni a kihívásokat.
Trend: A legjobb outsourcing szolgáltatók innovatív belső megoldásokra fókuszálnak, hogy növeljék az ügyfeleiknek szolgáltatott értéket. Ezek a szolgáltatók továbbá egyre inkább az eredmény-alapú szerződéskötési modellre váltanak.
Tudjon meg többet IT outsourcing szolgáltatásainkról!
Források: