Ebben az epizódban termelés- és minőségmenedzsment-vezető vendégünk, Bottka Zsolt kalauzol bennünket a Toyota gyártásmenedzsment rendszerétől a háromlábú széken át a sárkányhajózásig. És hogy hogyan kapcsolódik mindehhez az ipar 4.0? Kiderül a beszélgetésből, amelyben szakértőnkkel azt is megkíséreljük megfejteni, vajon a digitalizáció vagy maga a megközelítésmód fontosabb-e egy
gyárban. Érdemes egyáltalán digitalizálni megfelelő minőség-, hatékonyság- és leanszemlélet nélkül?
A beszélgetés során elhangzó hivatkozások és ajánlások:
Az Alcoa-út a TPS bevezetésére cikk (Harvard Business Review, 2008. október – ha elolvasnád, írj nekünk a podcast@mortoff.hu-ra!
James P. Womack: The Machine That Changed the World
Nem kell nálunk is háború legyen ahhoz, hogy kijelenthessük: a villamosenergia-ellátásunkra számos komoly kockázat jelent fenyegetést. Görgey Péterrel, a Magyar Elektrotechnikai Egyesület Energetikai Informatika Szakosztályának alelnökével ebben az epizódban arról beszélgetünk, a kibertámadásokon túl milyen új kihívásokkal kell szembenéznie a villamos hálózatoknak, és miért fontos az európai energetikai rendszer rezilienciájának növelése.
Ha áram van, minden van – tartotta régen a mondás, ami az interdependencia korában már messze nem igaz. Ma már inkább azt mondhatnánk: ha áram nincs, semmi sincs. De elég komolyan veszik ezt a gyártóvállalatok? Vajon ismerik eléggé a saját kitettségüket? Van folyamatosan frissülő képük arról, mire érdemes figyelniük, hogy egy-egy váratlan esemény során az üzletmenetük folytonossága ne, vagy kevésbé sérüljön?
Az iparban a digitalizáció tényszerű adatai és kiszámítható technológiái mögött egyre erőteljesebben jelenik meg az eddig talán kevésbé értékelt versenyképességi tényező: a szervezeti kultúra és emberi tényező kérdésköre. E rendhagyó epizódunk ebből az aspektusból tekint vissza a 2024-es Backstage interjúkra.
Kutatások alapján ma már tudjuk: a technológiai innovációk sikertelensége 73%-ban a vezetők képességein, hozzáállásán múlik. A vezetőkén, akik az elmúlt években mindenkori feladataik mellett előbb coach-csá, majd tulajdonképpen saját szervezetük pszichológusává is kellett avanzsáljanak, hiszen az időközben berobbant új AI-technológiák olyan mértékű (techno)stresszt rónak a kollégák nyakába, amit a hatékony együttműködés és a vállalati versenyképesség jegyében muszáj kezelni.
A Backstage-ben már korábban is foglalkoztunk az új technológiák bevezetésének szervezeti követelményeivel, ám a téma komplexitása okán úgy éreztük, hogy Szirtes Hajnalka AI-readiness tanácsadót, szervezetpszichológust újra érdemes mikrofonhoz ültetnünk. Ebben az epizódban tovább ásunk az AI-bevezetés egyéni és csoportszintű kihívásainak bugyraiba, és felvetünk jó pár égető kérdést a tech age kapcsán. Milyen új vezetői feladatok megjelenése várható az AI kapcsán? Milyen új szervezeti struktúrák jelentek már meg? Hogyan lehet az emberek változásokkal szembeni személyes ellenállását leküzdeni? És mi az, ami segíthet az AI-bevezetésben még bizonytalan vezetőknek?
A felvétel az V. TECHference ipari konferencián készült, 2024. december 3-án. Az epizód videós formában is elérhető a Mortoff Ipar 4.0 Backstage podcast youtube csatornáján!
A mesterséges intelligencia, robotika, big data, cloud, már napjaink része. De mit hoz a jövő és milyen hatással van ez a termelő szektorra? Hallgasd Te is az Ipar 4.0 Backstage podcast-et, amelyben iparvállalatok kulcsszereplői és szakértők történetei mentén mutatjuk be, hogy merre tart az ipar.
Megtalálsz minket a kedvenc lejátszódon is!
Műsorvezetőnk
Beke Zoltán stratégiai és digitalizációs tanácsadó, a Mortoff Kft. alapítója és egyik tulajdonosa. Több, mint 20 éve dolgozik együtt különféle iparági területeken működő közép- és nagyvállalatok vezetőivel. Munkájában a vállalati működés és a szervezeti fejlődés emberi tényezői foglalkoztatják, illetve a változásmenedzsment iránti elkötelezettsége motiválja. A szisztematikus innováció módszertanának híve: vallja, hogy egy probléma felbukkanásakor a más iparágakban, eltérő szegmensekben szerzett tapasztalatok szintetizálása mindig közelebb visz a megoldáshoz.
A Mortoffban jelenleg is aktív szakember a cég ipari digitalizációs megoldásokat szállító divízióját vezeti. Csapatának küldetése, hogy a termelőüzemeket adatközpontú, intelligens gyárakká alakítsa a legkorszerűbb big data és IoT technológiák alkalmazásával.
Az Ipar 4.0 Backstage podcastben az iparvállalatok technológia, szervezeti és emberi aspektusait feszegeti meghívott vendégeivel, akik különböző ipari és szolgáltató vállalatok kulcsszereplői, illetve adott területek megoldásszállítói és szakértői.
Az oldal sütiket használ, hogy személyre szabjuk a tartalmakat és reklámokat, hogy működjenek a közösségi média funkciók, valamint hogy elemezzük a weboldal forgalmát. Bővebben a "Beállítások" gombra kattintva olvashat.
Az oldal sütiket használ, hogy személyre szabja az oldalon megjelenő tartalmat és reklámokat..
A sütik kis méretű szöveges fájlok, amiket a weboldalak arra használnak, hogy javítsák a böngészési élményét. Az érvényes jogszabályok alapján tárolhatunk olyan sütiket a böngészéshez használt eszközén, amik létfontosságúak a weboldal működéséhez. Bármilyen más típusú sütihez az Ön beleegyezésére van szükség. Az oldal használatáról gyűjtött adatokat megosztjuk a közösségi média, marketing és elemző partnereinkkel, akik lehet, hogy ezt kombinálni fogják más adatokkal amiket Ön megadott nekik, vagy ők gyűjtöttek Önről azáltal, hogy a szolgáltatásaikat használta. Ez az oldal különböző típusú sütiket használ. Néhány sütit olyan külső szolgáltatások használnak, amelyek megjelennek az oldalon. Beleegyezése a következő tartománynevekre vonatkozik mortoff.hu
A létfontosságú sütik elengedgetetlenek a weboldal működéséhez. Olyan alapvető funkciókat biztosítanak, mint például a bejelentkezés, vagy kosárba rakás webáruházak esetében. A weboldal nem működne megfelelően ezen sütik hiányában.
A beállítás sütik lehetővé teszik, hogy a weboldal megjegyezze, hogy például milyen nyelven böngészi az oldalt, vagy hogy melyik régióból nézi azt.
A statisztikai sütik névtelen adatgyűjtéssel teszik lehetővé a weboldal tulajdonosai számára, hogy elemezni tudják a weboldal használatát.
A marketing sütik célja, hogy a felhasználókat több weboldalon keresztül kövessék. Ennek az a célja, hogy olyan reklámokat tudjunk megjeleníteni felhasználóinknak, amelyek relevánsak és érdeklik őket, és ezáltal értékesebbek a kiadóknak és külső reklám szolgáltatóknak.
A süti nyilatkozatunk utolsó frissítésének ideje: 2020.09.04.